mandag 6. oktober 2014

BokBlogg

God dag!

Jeg heter Mathias og jeg skal lage en bokblogg.

Jeg skal lese Ringenes herre, av J.R.R Toliken, Denne boken valgte jeg fordi jeg er en stor tilhenger av Tolkiens arbeid og fodi jeg er glad i historien om hobbitene i midgard.

Forfatteren er som sagt J.R.R Tolkien, denne boken er oversatt av Torstein Bugge Høverstad og er utgitt i 2002 av Tiden Norsk Forlag.

Selve boken handler om den fiktive verdenen Midgard, eller "Middleearth", der hobbitene skal forme verden og spille en viktig rolle i en kamp mellom godt og ondt. Noen av hovedpersonene i boken er Frodo Lommelun, Gandalf den Grå, Aragon Ellesar, Legola av Myrskog, Gimli sønn av Gloin og Boromir kaptein av Gondor. I denne boken fortelles starten på deres reise over Midgard for å ødelegge den ene ringen laget av Sauron. Historien er delt opp i tre bøker, Ringens Brorskap, To Tårn og Atter En Konge.

Tolkien ga ut bøkene om Ringen i 1954-1955. De har blitt oversatt flere ganger til norsk og har blitt filmatisert av Peter Jackson.
Tolkien ble født i Oransjefristaten i 1892, men flyttet etterhvert til England der han døde i 1973.

Snakkes senere bloggen!

3 kommentarer:

  1. Ringenes Herre på norsk - så bra; -
    da kan du begynne med å fortelle oss hvem som har gitt ut det eksemplaret du leser (kanskje er historia gitt ut i mer enn en bok?) - og hvilket år det/de ble utgitt. Hvem er oversetteren?

    Selv om veldig mange kjenner hovedpersonen(e) i "Ringenes herre" - er det fint om du sier litt om dem også - og forteller litt om hvordan forfatteren presenterer dem - og åpner handlinga .... ja, og hvem er denne forfatteren egentlig ?

    Mvh Brynhild M

    SvarSlett
  2. Hei Mathias!
    Jeg mener at du er en veldig tøff gutt som velger å lese en så vanskelig bok!
    den har ord som kanskje blir litt vanskelig for deg, men jeg tror at du kan finne ut av det.
    Denne siden kan hjelpe deg med dine vanskeligheter https://www.google.no/
    lykke til videre!
    Mvh Sondre Rølvåg

    SvarSlett
  3. Hei, jeg hadde aldri hørt om Oranjefristaten, - landet Tolkien var født og vokste opp i - så jeg googlet litt, og fant dette på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Oranjefristaten

    SvarSlett