onsdag 19. november 2014

En visitt av Gandalf del 1

Jeg har begynt å lese på kapittel to i boken Ringenes Herre, Etter Bilbos 111. bursdag har han forlatt Lommekroken for godt og Frodo er nå herre over Lommekroken. Han fortsetter tradisjonen med Bilbos bursdag ved å feire den hvert år, folket i Hobbitsyssel er litt urolige for Frodo, han oppfører seg så rart mener de. Frodo går mange turer rundt i skogene, men de blir stadig lengre og ensommere. Hobbitene frykter for at Frodo skal følge i Bilbos fotspor.

Ni år etter Gandalfs siste besøk har han returnert til Lommekroken, han forteller om magiske ringer laget av alvene og deres farlige krefter. Gandalf forteller om virkningene ringen hadde på Bilbo og hvordan dens krefter gjør deg om til en tjener av det onde.

Dette er så langt jeg har lest inn i kapittel to, det tar seg virkelig opp fra det forrige kapittelet der de bare fortalte om hobbitene og deres historie. Nå kjenner jeg at det er litt mer spenning og handling, boken virker litt lettlest fordi den drar deg med videre, Jeg vil bare lese enda mer, men har ikke tid til det nå. Del 2 kommer snart! ;D

2 kommentarer:

  1. Hei Mathias. Flott at du kjenner at handlingen utvikler seg på en måte som gir deg lyst til å lese videre. For meg er dette oppskriften på en god bok og sikkert noe av hemmeligheten bak Tolkiens suksess og at bøkene er like aktuelle 60 år etter at de ble skrevet. Stå på, vi venter på fortsettelsen.

    SvarSlett
  2. Bra, her har du veldig mye du kan gripe fatt i, både fra selve boka og hvordan du oppfatter den.

    SvarSlett